Checklist intake
Stichting Advocaat van de Aarde steunt organisaties die de kracht van de wet hanteren om een hoog niveau van kwaliteit van milieu en natuur te bevorderen. Dat wil zeggen dat wij alleen helpen als het probleem dat je wilt aandragen te maken heeft met natuurbescherming, in het bijzonder van
Natura2000-gebieden.
Als je bij ons odersteuning wilt vragen in verband met een project of plan met mogelijk effect op de natuur of het milieu, loop dan eerst deze checklist door..
1 - Wie ben je, hoe ben je georganiseerd?
Ben je een burger of groep burgers? Of ben je georganiseerd in een stichting of vereniging?
Lees over de organisatievorm meer in '
organiseer u goed'.
Heb je geen organisatie gevormd, dan heeft dat gevolgen voor je ontvankelijkheid als je bezwaar wilt maken. Vaak is het dan nodig om samen te werken met natuurorganisaties. Zij zijn wel belanghebbende. Lees hierover meer op de pagina '
stappen zetten'.
Heb je al contact gehad met dergelijke organisaties? Dan willen we dat graag weten.
2 - Wat is het probleem?
Beschrijf het probleem en de fase waarin het verkeert (verkenning, plan/project, besluit, etc). (Lees hier meer over
gemeentelijke plannen en de invloed die je kunt hebben in verschillende fasen van besluitvorming.)
Als er online informatie bestaat, verwijs daar dan naar. Gebruik liefst duidelijke links, zodat de informatie snel te vinden is.
3 - Wat kost het?
Juridische procedures kosten geld. Daar is in een flink aantal gevallen financiering voor, maar geef aan wat je zelf aan budget hebt of kunt regelen.
4 - Besluit of procedure?
Als er al een besluit is, dan is het belangrijk om dat meteen te laten weten. Stuur de link mee van het besluit in
officielebekendmakingen.
Ook als er al een procedure loopt, bijvoorbeeld omdat je al bezwaar hebt ingediend, dan geldt hetzelfde. Geef ook de datum door en liefst ook het betreffende document (besluit, zienswijze, bezwaar).
Het is handig om meteen al te beginnen met het bijhouden van een archief. Lees hoe je dat kunt doen onder '
bijhouden archief'.
5 - Dien je vraag in via email
We nemen alleen verzoeken voor hulp in ontvangst die
via email worden ingediend.
Hoe completer de informatie die je stuurt, des te beter en sneller we kunnen beoordelen of en hoe we je verder kunnen helpen.