logo AvdA

Model: Zienswijze over ontwerpbesluit in de uniforme openbare voorbereidingsprocedure


Aantekenen[1]

Aan / Ontvanger[2]

[PLAATS], [DAGTEKENING]

Geachte [BESTUURSORGAAN],  

Wij, [NAAM STICHTING/VERENIGING] hebben kennisgenomen van het door [HET COLLEGE VAN B & W / DE GEMEENTERAAD] ter inzage gelegde ontwerp-besluit van [DATUM BESLUIT]. Hierbij brengen wij namens [NAAM STICHTING/VERENIGING] statutair gevestigd te [ADRESGEGEVENS][3], een zienswijze naar voren over dit ontwerp-besluit.[4]
 
Let op: indien de zienswijze wordt ingediend door een gemachtigde of vertegenwoordiger van de stichting/vereniging, het volgende invoegen:

Namens [NAAM STICHTING/VERENIGING], voor wie ik, [NAAM GEMACHTIGE OF VERTEGENWOORDIGER], [ADRESGEGEVENS], als [GEMACHTIGDE/VERTEGENWOORDIGER] optreed, breng ik hierbij een zienswijze naar voren over het door [HET COLLEGE VAN B & W / DE GEMEENTERAAD] ter inzage gelegde ontwerp-besluit.
In de bijlage treft u een [SCHRIFTELIJKE MACHTIGING OF EEN KOPIE VAN DE STATUTEN EN UITTREKSEL UIT HET HANDELSREGISTER.[1]
 

Het ontwerp-besluit gaat over ___________[5].

De [NAAM STICHTING/VERENIGING] wil in deze zienswijze graag de volgende zienswijzen tegen voornoemd ontwerp-besluit naar voren brengen: ___________.[6]

Ter ondersteuning van deze zienswijze overleggen wij de volgende stukken: ___________.[7]

Gelet op het vorenstaande verzoek ik [BESTUURSORGAAN] (indien gemachtigde of vertegenwoordiger: [namens naam stichting/vereniging]), met inachtneming van de hiervoor weergegeven zienswijze het ontwerp-besluit [TE HEROVERWEGEN / NIET DEFINITIEF VAST TE STELLEN/ NIET GOED TE KEUREN / O.I.D.].[8]

Hoogachtend,
[NAAM/NAMEN ONDERTEKENAAR(S)]
[HANDTEKENING]
 
NOTA BENE
Bovenstaande model kan gebruikt worden voor het indienen van een zienswijze over een ontwerpbesluit in de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Awb. Ook in andere procedures kan de mogelijkheid bestaan om een zienswijze in te dienen over een (voorgenomen) besluit.
  • Zo kan mogelijk een zienswijze worden ingediend door een aanvrager over een voorgenomen gehele of gedeeltelijke afwijzing van een aanvraag tot het geven van een beschikking. Artikel 4:7 Awb bepaalt dat een bestuursorgaan de aanvrager van die beschikking in de gelegenheid moet stellen om zijn zienswijzen naar voren te brengen indien: (a) de afwijzing zou steunen op gegevens over feiten en belangen die de aanvrager betreffen, en (b) die gegevens afwijken van gegevens die de aanvrager ter zake zelf heeft verstrekt. Het bestuursorgaan hoeft de aanvrager niet in de gelegenheid te stellen zienswijzen kenbaar te maken, indien sprake is van een afwijking van de aanvraag die slechts van geringe betekenis kan zijn voor de aanvrager.
  • Tevens kan mogelijk een zienswijze worden ingediend door een belanghebbende over een voorgenomen beschikking waartegen een belanghebbende, die de beschikking niet heeft aangevraagd naar verwachting bedenkingen zal hebben. Artikel 4:8 Awb bepaalt dat een belanghebbenden alleen een zienswijze kan indienen, indien: (a) de beschikking zou steunen op gegevens over feiten en belangen die de belanghebbende betreffen (ambtshalve belastende beschikking) en (b) die gegevens niet door de belanghebbende zelf ter zake zijn verstrekt (nadelige effecten voor een derde belanghebbende).
Bij bovenstaande mogelijkheden tot het indienen van een zienswijze kan een belanghebbenden naar keuze schriftelijk of mondeling een zienswijze indienen op grond van artikel 4:9 Awb.
Voorbeeld: Een belangrijk voorbeeld is het indienen van een zienswijze tegen het voornemen van het opleggen van een last onder dwangsom (of bestuurlijke boete) aan een overtreder. Voordat een definitieve last onder dwangsom wordt opgelegd, stuurt het bestuursorgaan eerst een zogenaamd ‘voornemen tot oplegging last onder dwangsom’ aan overtreder en eventuele belanghebbenden. Tegelijkertijd met dit voornemen kan de mogelijkheid geboden worden om een zienswijze in te dienen (zie artikel 4:8 en 4:9 Awb).
Belangrijk: het niet indienen van een zienswijze, waartoe het bestuursorgaan wél de mogelijkheid heeft geboden op grond van artikel 4:7 of 4:8 Awb, heeft geen gevolgen voor de ontvankelijkheid van een bezwaar- of beroepschrift in een latere fase van de procedure. Echter, het kan in deze fase van de procedure wél van belang zijn om een reactie te geven op een voorgenomen besluit van een bestuursorgaan. Dit is het eerste moment om nog invloed te kunnen uitoefenen op de inhoud van een besluit.


 




 
[1] Door aangetekend te verzenden kunnen eventuele problemen met betrekking tot het bewijs dat de zienswijze tijdig is verzonden, voorkomen worden. 

[2] Naam en adres van het bestuursorgaan bij wie bezwaar kan worden aangetekend tegen het bestreden besluit. Dit betreft meestal het college van burgemeester en wethouders en soms de gemeenteraad of de burgemeester.

[3] Adresgegevens invullen van degene die een zienswijze naar voren brengt. In dit geval de adresgegevens van de stichting of vereniging.

[4] Op grond van artikel 3:16, eerste lid, Awb is de termijn voor het kenbaar maken van zienswijzen zes weken (Let op, want op grond van bijzondere wetten kan deze termijn korter zijn). Deze termijn begint op grond van artikel 3:16, tweede lid, Awb op de dag waarop het ontwerp ter inzage is gelegd en daarvan kennis is gegeven. De datum van de terinzagelegging van het ontwerp-besluit moet in de kennisgeving staan. De kennisgeving moet dan ook altijd worden gepubliceerd voor het moment dat de terinzagelegging plaatsvindt. Dit geschiedt in een plaatselijk dagblad en/of in de Staatscourant. Indien dit niet het geval is, dan vang de termijn waarbinnen zienswijzen kunnen worden ingediend aan op het tijdstip waarop de kennisgeving van het ontwerp-besluit wordt gepubliceerd.

[5] Beschrijf waar het ontwerp-besluit betrekking op heeft (wat is de inhoud en strekking van het besluit?). 

[6] Vul hier gemotiveerd in waarom jullie het niet eens zijn met het ontwerp-besluit. Welke bezwaren, bedenkingen, opvattingen heeft de stichting/vereniging allemaal tegen het ontwerp-besluit? Een zienswijze moet altijd worden voorzien van een motivering. Artikel 3:15, eerste lid, Awb stelt geen hoge eisen aan de inhoud van een zienswijze. Let op: uit vaste rechtspraak volgt dat het zorgvuldigheidsbeginsel met zich mee brengt dat de indiener van een ongemotiveerde zienswijze in de gelegenheid moet worden gesteld om de zienswijze alsnog binnen twee weken van een motivering te voorzien.
 Tip: dit kan bijvoorbeeld ook in de vorm van een opsomming.

[7] Verwijs hier naar eventuele bijlagen die ter ondersteuning dienen van uw zienswijzen (denk aan correspondentie, onderzoeken, rapporten, etc.).

[8] Vul hier in wat de stichting/vereniging van het bestuursorgaan verlangt. Indien het doel is om het ontwerp-besluit (het plan) onderuit te halen, dan kan bijvoorbeeld in de zienswijze worden opgenomen om het plan volledig te heroverwegen of niet goed te keuren. Indien het bijvoorbeeld de wens van de stichting/vereniging is dat het bestuursorgaan het ontwerp-besluit aanpast, dan kun je als stichting/vereniging hierom vragen en tegelijkertijd constructief met het bestuursorgaan meedenken: op welke punten wil de stichting/vereniging graag dat het ontwerp-besluit wordt aangepast, welke alternatieven zijn voorhanden, etc.
 
cms: login mis
server clear NOK